tisdag 4 december 2012

Luddig angoratröja


Min angoratröja från Pickles är klar och fantastiskt mjuk och fjäderlätt men ändå varm. MEN det finns ett riktigt stort minus. Den luddar fruktansvärt mkt. Mitt svarta linne som jag hade under tröjan en dag är mer vitluddig än svart. Någon som vet om luddigheten försvinner eller hur man kan göra för att det ska bli bättre?

Jag stickade storlek small, men la upp 4 extra maskor under vardera arm och ökade även maskorna på ärmarna med 4 maskor per ärm. Det gick åt exakt 7 nystan (175 gr) med stickor 3,5 och 4. Jag stickade en något längre variant än mönstret, både i kropp och ärmar. Är nöjd med längden på kroppen, men funderar på att repa upp och göra ärmarna lite kortare.




















Som sagt, garnet luddar något fruktansvärt...















9 kommentarer:

  1. Jag har hört att det luddar mindre om tröjan förvaras i frysen. Har dock ingen aning om det fungerar.

    SvaraRadera
  2. Tack! Kan vara värt att testa. Just nu drar jag mig för att använda den eftersom allt i min närhet blir luddigt...

    SvaraRadera
  3. Jättefin! Men synd att den luddar. Jag har märkt liknande tendenser på min bohuskofta och den har än så länge bara legat i knät och innehåller ju 50% ull och 50% angora. Jag har inget knep men kag kan tänka mig att det har med korta fiber att göra och att det därför inte finns så mycket att göra åt det. Men testa frysen och meddela hur det har gått. Det kan vara bra att veta.

    SvaraRadera
  4. Så himla fin! Jättevacker!

    SvaraRadera
  5. Åh vad du stickar mycket fint!!

    SvaraRadera
  6. Fint det blev med rätstickade armar. Snyggt!

    SvaraRadera
  7. Ludd är inget kul, framför allt inte när det tar en hel klädvårdsrulle för att bli av med luddet på allt som kommit i ens väg under dagen. Jag har samma problem med en tröja just nu men märker att den börjat ludda mindre efter 4-5 tvättar.

    SvaraRadera
  8. Vi gillar nog samma saker för denna är verkligen ursnygg!
    Har du tvättat? Det mesta av luddet försvinner nog då...men angora är besvärligt...tyvärr...

    SvaraRadera
  9. Angora er kjip på røytefronten, dessverre. Jeg har allikevel veldig lyst på en slik genser, den er så kjempefin! Veldig flott!

    SvaraRadera