fredag 14 mars 2014

Elijah snuttefilt


Jag har fått flera förfrågningar om mönster till min snuttefiltsversion av Elijah så här kommer några korta instruktioner till själva filten. Jag har stickat i Drops baby merino och Gepard cotton baby och strumpstickor 2,5, men det är inte så noga utan går att sticka i något annat mjukt mysigt garn med passande stickor. 



Jag började med att sticka huvudet till Elijah efter Ysoldas mönster och plockade därefter upp maskor till kroppen enligt mönstret för Elijah, d v s 32 maskor (8 m på varje strumpsticka) i samma färg som huvudet (i mitt fall grönt). Därefter stickade jag ytterligare ett varv i grönt utan ökningar. Jag stickade två varv av varje färg och vill du har randigt byter du nu till din konstrastfärg (i mitt fall vitt).

Ökningar (öka 1m): sticka 1 rät maska i den främre maskbågen och 1 rät maska i den bakre maskbågen. 
rm: rät maska

Varv 1: *1 rm, öka 1m, sticka tills det återstår en maska på stickan, öka 1m*. Upprepa *...* på de tre återstående strumpstickorna.

Varv 2: sticka rm.

Upprepa varv 1-2 till önskad storlek och byt färg efter varje upprepning (dvs vartannat varv) om så önskas. 

Min filt är ca 30 x 30 cm och har 35 ränder (började och avslutade med grönt). 

Den yttersta kanten har jag virkat med kräftgång. Se bra beskrivning hos Garnstudio.



Lycka till!

2 kommentarer:

  1. Så galet superfin, helt underbar!

    SvaraRadera
  2. Hej, jätte fint. Undrar om beskrivning till stickad huvud. Kan man få även den?

    SvaraRadera