onsdag 3 mars 2010

Halvvantar

Strax innan jul hittade jag ett underbart mönster på Ravelry på ett par halvvantar, som resulterade i en julklapp till min brors sambo. Tidsoptimist som jag är hann jag dock bara klart med den ena till julafton, så i paketet låg bara en halvvante med meddelandet To be continued... Och trots min fula ovana att dra ut på slutförandet av nummer två av vantar och sockor kunde jag stolt lämna över den andra vanten redan på juldagen. Hm, eller om det annandagen...? Jaja, sen dess har det blivit ytterligare ett antal halvvantar efter samma mönster till släkt och vänner!



Garn: M&K Eco Baby Ull
Nystan: 2 st brun (176) eller grå (170), 1 st vit (173) till övre kanten om man så önskar
Mönster: Susie's Reading Mitts (Ravelrymönster)
Stickor: 3,5 (strumpstickor)



Eftersom jag inte tycker om att sy ihop olika delar brukar jag in i det längsta undvika sådant efterarbete genom att försöka sticka eller virka ihop de kanter som går redan under arbetets gång. Enligt det här mönstret stickas en hålkant både i början och i slutet av arbetet genom fyra varvs slätstickning, ett hålvarv (1 omsl, 2 m tills) och därefter fyra varv slätstickning igen. När arbetet är klart ska kanten vikas vid hålvarvet och sys fast. För att slippa symomentet i slutet viker jag kanten direkt efter att jag stickat de fyra varven efter hålvarvet och stickar sedan varje maska genom både maskan på stickan och en av maskorna från kantens uppläggningsvarv. På så sätt stickas kanten fast direkt. Vid kanten i slutet av arbetet maskar jag samtidigt av maskorna efter hand. Låter kanske lite knepigt, men är grymt fiffigt för att undvika onödigt efterarbete!

1 kommentar:

  1. Jätte fina!
    Tycker inte heller om att sy ihop delar - så tråkigt :(

    SvaraRadera