tisdag 24 maj 2011

Sommarlinne


Inspirationen lyser fortfarande med sin frånvaro, med några små undantag. Förra veckan arbetade jag i Köpenhamn och vad passade då inte bättre än att virka ett sommarlinne efter ett mönster på danska?

Mönstret heter Hæklet top av Rachel Søgaard (nr 2133BC) från BC Garn Aps som jag köpte på Litet Nystan.

Det gick åt 5 nystan BC Garn Allino (05) med virknål 3,5, men då gjorde jag om mönstret litegrann för att få det som ett linne istället för en topp. Så istället för att börja med 120 lm hoppade jag över de första sex varven och började med 160 lm. Jag skippade även den nedre kanten enligt mönstret och virkade istället två varv med fasta maskor.

































11 kommentarer:

  1. Så fin! Jag har aldrig vågat vira ett plagg men man kanske borde testa!

    SvaraRadera
  2. Tack! Inte jag heller förut, men det gick väldigt smidigt och var inte alls så enformigt som jag befarade!

    SvaraRadera
  3. Jättesött linne ! Det är så snyggt med "slätvirkningen" (stolpar antagligen?)i halspartiet till den söta spetsen i övrigt!
    En fullträff! Riktigt somrigt!
    Mvh Ingrid G

    SvaraRadera
  4. Hej jag undrar lite om dina boots du har stickat. Jag har köpt mönstret och fått ihop sulan och tårna men nu när jag har kommit till foten så tar det stopp. Undrar om du vill hjälpa mej lite. Kramar Linda

    SvaraRadera
  5. Hej Linda! Självklart hjälper jag till om jag kan! Mejla mig på bycaloweena@gmail.com och förklara var det börjar bli klurigt, så ska vi se om vi kan reda ut det! :) /Carolina

    SvaraRadera
  6. Var hittar jag mönstret till detta underbara linne???
    Mvh Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle också kunna tänka mig mönster till detta jättefina linne.
      MVH Lena
      tolejo@live.se

      Radera
  7. ÅÅÅH vilket fint! Jag vill också göra ett!

    SvaraRadera