söndag 17 mars 2013

Lapptäcken x 2


Som ni ser har min symaskin (en gammal hederlig Husqvarna 2000 som är årsgammal med mig!) hittat fram ur gömmorna och utöver en lagad dragkedja har det blivit två lapptäcken av gamla tyger som jag hittade i mitt förråd. Inspirationen till lapptäcken väcktes av Clara stickar och boken Syjunta som bl a skrivits av Virkverket.

Lapptäcke #1 är gjort med 12 cm stora lappar  och mäter ungefär 60 x 70 cm med vadd emellan för att bli lite mjukare och varmare.

Jag sydde en enkel raksöm längs med kanten på hela täcket.


Tanken är att denna ska bli en present tillsammans med ett par tossor till en kompis som nyligen fått en liten bebisflicka.
Lapptäcke #2 är också gjort i samma storlek.

För att säkerställa att vadden inuti inte korvar ihop sig valde jag att sy quiltsömmar tvärs över alla rutor och avslutade med en snedslå runt hela täcken som en fin inramning.

Roligt och relativt snabbt!

















1 kommentar: