onsdag 12 oktober 2011

Kai-Mei


Kai-Mei sockorna stickade sig nästan själva!

Är väldigt nöjd med att (åtminstone tillfälligt) ha tagit mig ur träsket att bara sticka den ena sockan i paret.

Mönstret var roligt och enkelt, men för något större fötter än mina, så jag fick göra en egen liten lösning (se nedan).











Garn: Colinette Jitterbug fg 172 Pastures New - knappt ett nystan (på 110 g)

Stickor: 2,5

































Skaften är något kortare än enligt mönstret (50 v) eftersom jag misstänkte att garnet kanske inte skulle räcka annars.

Asymmetrisk tå
För att få mönstret att korsa hela foten krävdes 8 upprepningar av diagrammet, men efter bara 6 täckte sockan redan lilltån, så lösningen fick bli en asymmetrisk tå.

Efter 6 upprepningar delade jag upp maskorna (33 ovansidan, 33 undersidan) och började minska för tåspetsen på utsidan av foten (vid lilltån) vartannat varv:

När 3 m återstod av varvet; 2 tills, 1 rm.
I början av nästa varv; 1 rm, 2 vridna rm tills.

Efter totalt 8 upprepningar av diagramet återstod 50 maskor och jag började då minska för tån på båda sidor varje varv till 14 maskor återstod. De sista 14 maskorna sydde jag ihop med Kitchener stiches.

Hepp! :)

3 kommentarer:

  1. Vad fina de blev! Det var fint när de va assymetriska över foten med. Mina blev lagom stora (på stickor 2,25) men jag kanske borde säga min eftersom jag inte har stickat mer än en. Resåren är ju så grymt tråkig!! :)

    SvaraRadera
  2. Nämen oj! Hur fort gick inte det... Superfina!

    SvaraRadera
  3. Oj vad snyggt mönster!

    SvaraRadera