söndag 7 februari 2010

Pippitröjor

Ett av mina pågående projekt är två Pippi Långstrumptröjor på beställning av min moster Mamma Mona. Vid det här laget har jag faktiskt ingen koll på hur många Pippitröjor jag har stickat enligt olika mönster och olika garnkvalitet, men är extremt nöjd över mönstret till den senaste!

Varje gång jag stickar en tröja blir den ofta liggandes omonterad i sina delar tills kvällen innan jag ska ge bort den då jag sitter o svär över att jag måste sy ihop alla delar. MEN nu har jag - inspirerad av grannarna i väst - kommit på att om stickar man bak- och framstycke samtidigt på rundstickor så blir det inga sidsömmar!! :D

På den senaste Pippitröjan har jag även plockat upp ärmmaskorna direkt från ärmhålet och stickat på strumpstickor och därigenom även undvikit ärmsömmarna. Detta innebär alltså att när tröjan är färdigstickad finns inga sömmar att sy utan bara några trådar att fästa! En annan finfin följdeffekt är att man kan sticka rätstickning hela tiden med slätstickning som resultat!

En kanske mindre rolig insikt efter att ha stickat första ärmen var att mönstret iofs blir "upp-och ner" på ärmen, men det bjuder jag på!

Garn: Marks & Kattens Superwash Safir
Nystan: 5 (vit nr 500), 1 blå, 1 röd
Mönster: eget
Stickor: 4 (60 cm), 3,5 (60 cm), strumpstickor 4 och 3,5

Nedan är ett urval av Pippitröjor som jag stickat i olika storlekar, mönster och garnkvalitet.


1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag har just köpt garn Tilda och beskrivning för att sticka en pippi-tröja till mitt barnbarn.Tyvärr kom jag av mig när jag skulle börja randningen, en maska natur, en maska blått o.s.v det blev sååååå trassligt med garntrådarna ändå har jag stickat en del men inte med sån randning. Jag fick se att du stickat så många fina tröjor så har du något tips hur man får flyt på randningen? Jag försökte hålla båda garnerna över fingret på räta varvet och det gick sådär, värre var det på aviga varvet där tror jag också att det blev för hårt. Om jag inte klarar av det till synes enkla mönstret får det bli en vanlig randning men då blir lilla Linnea kanske besviken. Har du något tips????
    Hälsningar från en sticksugen mormor Ulla

    SvaraRadera